Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

Vad ska du bli när du blir stor?

Av Maddä Andersson - 10 februari 2011 22:21

Ställ den frågan till vilken fyraåring som helst och du får sannerligen svaret: Polis, Brandman, Prinsessa, Lastbilschaufför.. etc. Man kan få hur många svar som helst av ett litet barn, eftersom dom inte vet så mycket mer. Vissa säger att dom ska "köra traktor precis som pappa" eller "Jag ska bli prinsessa, ha fina klänningar, precis som dom har i filmerna". Livet är ju så enkelt i den åldern, man vet inget mer än det som händer inom dom fyra väggarna i sitt hus.


Ställ samma fråga till en tonåring, låt säga 13-14 år. Då börjar det låta lite: Jag vet inte riktigt, kanske vetrinär eller något sådant. För då vet man lite mer om världen, då lever man inte i sin lilla värld inom husets ramar. Men ändå så är man inte helt medveten om allt, även fast man tror sig vara det.


Sedan blir det ännu värre, när man är 16 år och helt plötsligt ska veta vad man vill bli. Då ska man välja gymnasium för att få en utbildning för det man vill fortsätta med i livet, och tillslut så är det nog många som bara väljer ett för att få det överstökat. Men som sedan kanske visar sig vara fel ändå. Eller så har man turen att hitta rätt.


Frågar du mig vad jag har för planer i livet så kommer du att få höra: Vet inte.. överleva för dagen, hitta ett jobb. Jag är 20 år och vet inte vad jag vill göra i mitt liv. När jag var ett litet barn skulle jag bli fälttävlansryttare, dansare, alla sådana grejer. Men nu vet jag att livet inte är så enkelt, man kan inte bara "bli".

Så jag undrar fortfarande vad jag ska bli när jag blir stor, fast samhället tycker att det borde jag ha vetat för flera år sedan.

Så mitt svar på den frågan är: Helvete med det, jag vet inte än!



 
 
Ingen bild

s

11 februari 2011 00:27

Ja vad vill du bli när du blir stor?
Jag säger större,.

Men en fråga vart tog han den dära som var din bästis vägen har ni löst det nu?
Hur ofta rider du ?

Maddä Andersson

12 februari 2011 13:02

jadu jag har fortfarande ingen aning..

nä inget är löst mellan oss, han "tog sitt pick och pack" och har inte sett sig om efter det.

Jag rider i stort sett varje dag. Fast igår var det världens snöstorm så då höll jag mig inomhus :P

 
Ingen bild

S

13 februari 2011 18:28

Okej hur ttycker du det är om det då?

Okej jag rider också nästan varje dag. Hästar är bäst.

Maddä Andersson

22 februari 2011 21:15

jadu det vet jag inte, inget jag lägger energi på att ta reda på.

Vad rider du för häst då ?

 
Ingen bild

S

22 februari 2011 22:22

Okej.....

Jag rider en Blndad shetlandsponny som är större än den ska vara.

Maddä Andersson

24 februari 2011 14:41

en blandad shetland ? Med vad ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maddä Andersson - 2 april 2014 19:49

Länge sedan man uppdaterade här igen. Men det är knappt att jag har datorn i gång längre, och när jag väl har det så tittar jag på film eller söker jobb. Är ju som sagt var arbetslös, men håller på att söker. Sökte ett jobb förra veckan uppe på stan,...

Av Maddä Andersson - 2 januari 2014 18:12

Sitter och väntar på att degen i ugnen ska bli klar, så jag kan få baka ut nästa deg och kasta in den. Länge sedan jag bakade, hoppas det går bra! Ser inte ut som att den sista degen kommer ta sig.   Nyår var faktiskt helt okej, massa trevligt fo...

Av Maddä Andersson - 30 december 2013 22:55

Oj oj, det var ett tag sedan igen som man var här inne. Men har inte kännt för att blogga överhuvudtaget. Vet ju inte ens vad man ska skriva? Kan i alla fall säga att jag trivs i min lägenhet :) Nära och bra till jobbet. Har ju även skaffat mig en ...

Av Maddä Andersson - 30 september 2013 12:18

Fruktansvärt länge sedan jag bloggade. Hade faktiskt glömt bort den helt. Vet inte varför jag skriver nu heller.. bara en massa ångest och svamel. Men i morgon ska jag flytta till en egen lägenhet. Flytta hemifrån, det börjar kännas nu. Men det tro...

Av Maddä Andersson - 10 februari 2013 17:54

Var som sagt ute med hipp hopp idag i skogen :) hade sällskap av hannele och Birgitta. Hästen skötte sig fint, inge busigheter hade Han fast Han var så glad :) såg tre rådjur som var jätteintressanta, och söta. Känns att man fick rensa skallen ett ta...

Ovido - Quiz & Flashcards