Alla inlägg den 6 juli 2010

Av Maddä Andersson - 6 juli 2010 23:14

I dag har jag ridit barbacka för första gången på något år. Jag höll på med lillen i hagen och han var hur pigg och glad som helst. Morsan var uppe vid helena, henrik var där också och lassade hö. Så morsan kommer ner och frågar om inte jag kan gå upp med blazie till paddocken för mamma ville tömköra. Så hon tog med sig gjorden och det och åkte upp igen. Jag gör i ordning blazie och slänger på henne tränset, och sedan tänker jag:

- vad fan, go for it!

Jag springer in och hämtar hjälmen, stället fram pallen och försöker kravla mig upp. Första gången for jag tillbaka på fötterna igen, Blazie den stackaren har väl aldrig haft någon barbaka på sig förut. Men andra gången stod hon still, och var hur fundersam som helst på vad fan jag höll på med. fram till vägen vågade hon knappt röra sig, men sedan släppte det och jag dinglade där med fötterna i joggingskor, mjukisbyxor och en t-shirt. Solen var på väg att gå ner, på åkrarna lucktade det nyslaget hö, och ute på en så stod en traktor och brummade, medans henrik och några fler höll på med höt. Sommarkänslan slog mig som ett slag i magen, även fast jag fick sitta och vara beredd, eftersom blazie är en riktig märr och det kan slå slint i skallen på henne utan förvarning. Men ändå, och vad passar inte då att nynna på om inte låten från ronja rövardotter, den där som ajg alltid brukar vissla.


Morsan höll ju på att strypa mig då da när jag kom fram, men jag kunde inget annat än att le mot henne och bara skratta åt alla hennes småskäll hon försökte sig på, och efter ett tag så gav hon med sig. Efter att morsan var klar med hästen så gick jag hem med henne, för det var så mycket bromsar och blazie pallar dom inte, (då har jag ingen lust att sitta på, inte ens med sadel) och när vi kom tillbaka så duschade både jag och hästen. Det var meningen att jag skulle durscha hästen men hon leker så med vattnet, att jag vara snart lika blöt som hon.


NU är det sommar för mig, går man utanför dörren här så luktar det starkt av nyslaget, friskt hö, myggen (även fast dom alla kan DÖ) surrar och himlen är fortfarande ljus, och jag har ridit barbacka. Det enda som fattas nu är en galopp, antingen över en åker eller inne i skogen, det spelar ingen roll, men det är inte förens DÅ det är sommar :)

Ovido - Quiz & Flashcards